10 טיפים למתחיל בצילום התת ימי

פורסם ב: טיפים וטכניקה, כל הכתבות | 11
מזל טוב! מישהו שמאוד אוהב אותך קנה לך מצלמה וציוד לצילום תת ימי (סביר להניח שזה אתה…:) ) עכשיו הגיע הזמן לקפוץ למים ולצלם תמונות עוצרות נשימה כמו שראית במגזין!
רגע…. לא כל כך מהר…. טעות נפוצה מאוד היא לחשוב שניתן לצלם תמונות טובות מתחת למים באותה הקלות בה ניתן לצלם מעל המים. למען האמת, צילום תת ימי, אפילו שאינו "מדע טילים", דורש טיפה יותר הבנה ותשומת לב מאשר צילום מעל המים.
הרשימה הבאה, תסייע לך בתחילת הדרך כדי לשפר את סיכוייך לצלם את התמונה שרצית על מנת שתוכל לשתף את משפחתך וחבריך בחוויות שאתה חווה מתחת למים בצורה הצבעונית והמוצלחת ביותר, בלי חלקיקים מרחפים במים שמסתירים את הדג שצילמת ובלי הצבע  הכחול/אפור אשר משתלט על כל תמונה…
  1. התקרב! זו היא כל התורה על רגל אחת…

    התקרב לאובייקט! זוהי כל התורה על רגל אחת...

    המים הם כמו פילטר כחול על העדשה. ככל שיש יותר מים בינך ובין האובייקט, הפילטר עבה יותר ומשפיע יותר. על מנת ליצור תמונות מוצלחות מתחת למים, מומלץ לא להשתמש בזום המצלמה אלא להשאירה על המצב הרחב ביותר ולהתקרב לאובייקט. בדרך זו, תצמצם את כמות המים בינך ובין האובייקט והצבע האמיתי של היצורים שתצלם יוכל לבוא לידי ביטוי. בנוסף לכך, פלאש תת ימי יעיל למרחק של בין חצי מטר לשני מטר (תלוי בפלאש ובנתוני הצילום), ככל שתתקרב, תוכל לנצל את הפלאש ביתר יעילות.

  2. השתמש בעדשות רחבות או בעדשות מאקרו "רטובות"

    לרוב המצלמות הקומפקטיות, יש עדשות "רטובות". אלה הן עדשות אשר מבריגים על חלקו הקדמי של המארז (פורט העדשה) וניתן להרכיבן ולהסירן בזמן הצלילה. היתרון בכך הוא שניתן לצלם סצנות רחבות זווית ולצלם אובייקטים קטנים ומקרוב, באותה הצלילה. לרוב המצלמות הקומפקטיות, זווית הראיה הרחבה ביותר איתן הן מגיעות מהיצרן, אינה מספיק רחבה לצילום תת ימי ומצב המאקרו המובנה במצלמה, אינו מתאים לצילום מאקרו מתוך המארז מתחת למים, כי אי אפשר להתקרב מספיק לאובייקט. עדשות נוספות אלו, ישפרו את סיכוייך בצורה ניכרת, לצלם תמונה טובה מתחת למים.

  3. השתמש בפלאש חיצוניצלם בעדשה רחבה

    זהו אולי הפריט החשוב ביותר שתקנה עבור צילום תת ימי. פלאש המצלמה המובנה אינו מתאים לצילום תת ימי וחוץ מהעובדה שהוא פשוט חלש מידי, מיקומו הקרוב לעדשת המצלמה יוצר בעיה הנקראת "בקסקטרס" וכל אחד שינסה לצלם איתו מתחת למים (חוץ מבבריכה אולי), יבחין מייד בחלקיקי חול הממלאים את כל התמונה ומחזירים את אור הפלאש אל תוך עדשת המצלמה. שימוש בפלאש חיצוני, על זרוע ארוכה, יפחית את התופעה ואף ימנע אותה וההנאה מובטחת! תאורת הפלאש תחזיר לחיים את הצבעים האדומים הנעלמים במהירות מתחת למים ותאפשר לנו ליהנות מהצבעים האמיתיים והססגוניים של הטבע התת ימי. נקודה נוספת למחשבה היא, שפלאש תת ימי טוב הוא השקעה בטוחה, מכיוון שהשינויים בעולם הפלאשים אינם מהירים כמו בעולם המצלמות ולרוב הפלאש יוכל להמשיך איתך גם למצלמה הבאה!

  4. צלם כלפי מעלהצלם כלפי מעלה

    אחד המאפיינים הבולטים של צילום ע"י מתחילים מתחת למים הוא "צילום ממעוף הציפור". ע"י צילום מלמטה כלפי מעלה אתה מרוויח מימד נוסף לתמונה שלך ומכניס את הצבע הכחול של המים כרקע לאובייקט, לפעמים אפילו את השמש בצהרי היום. בצילום מלמטה כלפי מעלה התמונות יותר קונטרסטיות בגלל הבדלי התאורה בכל מישור של התמונה: אובייקט קרוב- מואר בפלאש וצבעוני, רקע כחול כהה של מים שהפלאש לא משפיע עליהם- במישור האמצעי של התמונה, ושמש או שמים בהירים  במישור הרחוק ביותר של התמונה. צילום כלפי מעלה עובד טוב ברוב המקרים בשימוש בעדשה רחבה (עין הדג)

  5. צלם בגובה העיניים

    כמו בצילום פורטרט מעל המים,  גם מתחת למים. על מנת ליצור קשר עין טוב עם האובייקט, ותוך הקפדה על חוקי הקומפוזיציה כמו חוק השלישים ומרחק הדובר עלינו לצלם מגובה האובייקט. בצורה זו אנו מרוויחים מימד נוסף לתמונה שלרוב יהיה הים הכחול או נוף השונית.

  6. עצור, התבונן, צלםהשתמש בפלאש חיצוני

    אנחנו נעים בצורה מגושמת למדי בתוך המים ומפחידים את היצורים השוכנים בים עם הבועות הנפלטות מאיתנו. על מנת לתעד בעלי חיים בצורה טבעית, עלינו לעצור את תנועתנו במים למספר רגעים, להתבונן סביב ולגלות איך הטבע הדומם מסביבנו מתחיל אט-אט לחזור לשגרת חייו וכל היצורים מוציאים ראש וחוזרים לעסוק בעיסוקיהם השונים. אז ניתן לצלמם באופן טבעי.

  7. בחן את התוצאה

    אחד היתרונות הבולטים ביותר של הצילום הדיגיטאלי הוא ללא ספק האפשרות לבחון את התוצאה על צג המצלמה מיד לאחר הצילום. נצלו את היתרון הזה מתחת למים ושנו את נתוני הצילום ומיקום הפלאש בהתאם לתוצאה המבוקשת. צילום מוצלח הוא תוצאה של ניסיון רב בבחירת הפרמטרים הנכונים לכל סיטואציה ומיקום מוצלח של התאורה. תרגול מביא להצלחה!

  8. הכר את המצלמה שלך

    עוד טעות נפוצה היא לחשוב שכל המצלמות הדיגיטאליות הן אותו הדבר ואם כבר היתה לנו מצלמה דיגיטאלית בעבר, אין צורך לקרוא את המדריך למשתמש…. טעות! היכרות מעמיקה עם פונקציות המצלמה (אשר משתפרות משנה לשנה ומדגם לדגם) תאפשר לך לנצל את מירב הפוטנציאל מהמצלמה אשר ברשותך. כמו כן, מתחת למים אנו נוטים לא לגעת בנתוני המצלמה כי אנחנו מרוכזים בלצלול…. היכרות טובה עם כפתורי המצלמה ובתפעולם דרך המארז, תשפר את היכולת שלנו לשנות את נתוני הצילום מתחת למים ללא השקעת מחשבה רבה. עצה טובה היא לתרגל צילום ושינוי פרמטרים מעל המים כשהמצלמה בתוך המארז.

  9. אל תרחיף חולצלם בגובה העיניים

    מעבר לעובדה שהרחפת חול פוגעת בבעלי חיים, מפחידה אותם, מקשה עלינו לראות אותם ומעידה עלינו כצוללים גרועים, היא יוצרת בעיה של חול בתמונות הקרויה "בקסקטרס". אותה הבעיה בגללה מומלץ להצטייד בפלאש חיצוני. אם אנו מרחיפים כמויות גדולות של חול, גם פלאש חיצוני לא יעזור… במקרה והקרקע מורכבת מחול מאוד קל , אשר מורחף בקלות, אחד הרעיונות הטובים הוא להתקרב אל האובייקט "מתחת לזרם", כך שחול שכן יורחף לא יגיע בין המצלמה לבין האובייקט. זה המקום להדגיש שעל צלמים תת ימיים מוטלת אחריות גדולה לשמירה על הנוף התת ימי, גם בגלל שהם מרוכזים בצילום ו"מועדים לפורענות" בכל הקשור למודעות לסביבתם, וגם בגלל שאם צלם תת ימי הורס את הנוף שהוא מצלם אז עדיף שלא יצלם אותו בכלל… כי לא יהיה לו לאן לחזור מחר.

  10. צלם בידניאל תרחיף חול

    מה ידני!? כן כן, ידני. אם התמזל מזלך, מצלמתך מאפשרת שליטה ידנית בנתוני המצלמה. בגלגלת המצבים שעל גבי המצלמה, תמצא את האות "M" המייצגת את המילה Manual והיא תאפשר לך שליטה בנתוני הצמצם והתריס של מצלמתך (קרא בהוראות השימוש של המצלמה כיצד לעשות זאת)
    אבל למה לי?! המצלמה ומד האור שלה לא תוכננו להוציא תוצאות ראויות מתחת למים ולכן תמונות שיצולמו באופציה האוטומאטית של המצלמה יצאו לרוב כחולות וחסרות ניגודיות. על מנת לצלם תמונה טובה מתחת למים מומלץ להשתמש במוד הידני של המצלמה, במיוחד כאשר מצלמים עם פלאש, ולשנות את הנתונים בהתאם לסיטואציה. על מנת לסייע לך לקבל תמונות טובות ברוב המצבים, עליך לכוון את המצלמה ל-ISO הנמוך ביותר(רגישות נמוכה: בדרך כלל 200), למהירות של 1/200 וצמצם 8. נתונים אלו הם התחלה טובה לכל צלילה ומומלץ לקבעם במצלמה עוד לפני הכניסה למים. במידה ואין לכם אפשרות לשליטה ידנית בנתוני הצילום, רוב המצלמות, אפילו הפשוטות ביותר, מאפשרות פיצוי חשיפה (קראו על כך במדריך למשתמש של מצלמתכם). קביעת פיצוי חשיפה שלילי של מינוס אחד עד מינוס שתיים, עשוי לספק תוצאות סבירות ברוב המצבים.

 

אני מקווה שהרשימה הזו תסייע בהפקת המקסימום של ההנאה מהמצלמה שברשותכם!

מוזמנים לקרוא עוד על צילום תת ימי בכתבות:

"צילום תת ימי- מאיפה מתחילים?"

ו- "איך לבחור מצלמה לצילום תת ימי"

וכמובן… תגובות, תוספות והערות בברכה!

חגי

11 Responses

  1. אברהם אינרמן

    תודה על הכתבה .חגי ! מעניין מאוד ועוזר , בצלילה הבא באילת אני ישתדל לזכור את דברים שכתבתה .
    יש לי OLY OMD5 , מצלמה מצוינת לא FULLFRAME
    אבל אני מאוד מרוצה מתוצאות מחוץ למים . פלאש SEAַ&SEA YS-01
    FOCUS LIGHT SOLA 600 מארז NAUTICAM , מצלם ידני
    S-1/160 F-1/11 , מרחק משתדל 1 מ , אבל ברוב מקים יותר רחוק , אז פותח צמצם ל- 1/7 1/8 , עבוד בלייטרום מאפשר לשפר תוצאות , אבל
    אני חושב שיש פוטנציאל יותר טוב בציוד שלי . אם במקרה יהיה קורס יבש -רטוב – ישמח להשתתף
    תודה

    • חגי נתיב

      תודה אברהם!
      אפרסם בניוזלטר שלי במידה וכאשר יפתח קורס צילום תת ימי.
      ממה שאתה כותב כרגע אתה צריך בעיקר להתקרב…

      בהצלחה
      חגי

  2. תום

    תודה רבה! טיפים חשובים ומועילים 🙂

  3. גילי סרהנגי

    תודה רבה בדיוק עובר לצלם במצב m אנסה ליסם

  4. מיכל

    תודה רבה על הטיפים.
    יש לי מצלמה קנון לצילום יבש.-לצערי אין לי מארז עבורה.
    לאחרונה רכשתי את הגו פרו 5.
    כמה אפשר להוציא לדעתך והאם אפשר להגיע לצילומי סטילס תת מימיים יחסית אייכותיים?

    • חגי נתיב

      איכות מתפרשת שונה אצל כל אחד.
      אני מעדיף לא לצלם עם גופרו צילום סטילס אלא לשמור אותה לוידאו. אני מצלם ב-4K וגוזר מהוידאו תמונות אם ממש צריך.

      אם בכל זאת רוצים לצלם תמונות בגופרו, צריך תנאי תאורה טובים שבדרך כלל ניתן למצוא באמצע היום בצלילות רדודות.
      כדי להוציא תמונות טובות יש להכיר את מגבלות המצלמה וכתבתי על כך לא מעט בפוסט הבא: https://hagainativ.com/archives/4343
      ההמלצה היא לוידאו אבל ניתן ליישמה בהצלחה גם בצילום סטילס.

להגיב על מיכל לבטל

האימייל לא יוצג באתר.