מה בין מליחות לתמלחת

פורסם ב: טבע, מחקר ימי, תת מימי | 0

מתקני ההתפלה הרבים המוקמים לחופה של מדינת ישראל מציבים את הקהילה המדעית בפני שאלה חדשה.

 

  • האם מי התמלחת המוזרמים לים לאחר תהליך ההתפלה מזיקים לסביבה הימית?
  • באיזה אופן הם מזיקים?

ההנחה היא שמי תמלחת מזיקים לים מאחר ומדובר במים בריכוז מלחים גבוה מאוד שמוכנסים למערכת אקולוגית חלשה גם כך.
לצורך הענין, מי הים נשאבים כולל היצורים החיים שבהם (יצורים מיקרוסקופיים שונים , פלנקטון אחר ולרוות דגים) ומוחזרים לים ללא אותם בעלי חיים וליתר דיוק, עם חומר אורגני מת כתוצאה מתהליך הסינון וההתפלה. חומר זה מהווה עומס על המערכת האקולוגית.

אז מה זה מי תמלחת ממתקן התפלה?

מליחות המים (גרם מלח / ליטר מים)()
מים מתוקים מים מליחים מים מלוחים תמלחת
< 0.5 ‰ 0.5 – 30 ‰ 30 – 50 ‰ > 50 ‰

באוקיינוגרפיה הצגת המליחות היא מיליסימאלית (בחלקים מאלף (‰ או ppt) ולא באחוזים), שזה בקירוב גרם של מלח לכל ליטר של מי ים. לחופי הים התיכון, המליחות היא כ-39ppt בעוד שמים היוצאים ממכון התפלה הם במליחות של למעלה מ-50ppt.

כדי להתפיל מי ים למי שתייה, מוציאים מהם את המלחים. שואבים מים מהים ובתהליך הנקרא אוסמוזה הפוכה, מצליחים להפריד את מולקולות המלח ממולקולות המים. בסוף התהליך נשארים בצד אחד עם מים מתוקים (ללא מלחים) ובצד שני עם מים בריכוז מלחים גבוה מאוד. את המים הללו מזרימים בחזרה לים בצינור הפולט אותם במרחק של כ-300 מטר מהחוף. מי התמלחת נמהלים במי הים במהירות יחסית ו"נעלמים".

אני באמת לא יכול לתת תשובה האם המים הללו מזיקים ובאיזה אופן, אבל מצלילה שערכתי במקום בו נפלטים מי תמלחת לא מכבר, גיליתי שדגים שונים נמשכים אל מי התמלחת ושוחים בקרבתם ואף בתוכם.

מליחות ימים בעולם
מליחות ימים בעולם

הים התיכון שלנו, נחשב לאחד הימים המלוחים בעולם (חוץ מאילת…), כמו שניתן לראות במפה המצורפת. שאיבת מים ממנו, התפלתם והשבתם לים עלולה לשנות את המאזן האקולוגי אך יחד עם זאת, מציבה בפני ישראל יתרונות אסטרטגיים חשובים ביותר כשהיא לא תלויה עוד בשנים גשומות כבעבר כדי לשרוד ולהשקות את כל תושביה.

אז תשובה מדעית אין לי, אבל אני בטוח שמפעל ההתפלה הוא מהחשובים והקריטיים לשרידותה של המדינה שלנו ואני מקווה שהקהילה המדעית תמצא שהנזק לסביבה הימית הוא מזערי.

אני מזמין אתכם לצפות בקטע הוידאו המצורף כדי לחזות בתופעה המעניינת בעצמכם.

התפלת מים
התפלת מים
התפלת מים
התפלת מים
התפלת מים
התפלת מים
התפלת מים
התפלת מים
התפלת מים
התפלת מים

 

צינור פליטת מי תמלחת לאחר התפלה
צינור פליטת מי תמלחת לאחר התפלה
התפלת מים
התפלת מים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.