צילום וידאו תת ימי בגופרו – הגדרות לצילום

רבים שואלים אותי איך אני מצלם ובאיזה הגדרות אני משתמש כשאני מצלם עם הגופרו מתחת למים.

איך לצלם מתחת למים במצלמת גופרו
איך לצלם מתחת למים במצלמת גופרו. אפילו הבן שלי יכול.

התשובה לא כל כך פשוטה מאחר ואני משנה את ההגדרות בהתאם לדרישות המשתנות מהצילום ולפעמים כדי לענות לדרישה מסויימת, עושים וויתורים אפילו באיכות הצילום.

אנסה בכל זאת לתת תשובה פשוטה לגבי ההגדרות אך לפני שניגשים להגדרות עצמן, חשוב להבין ששימוש בכמה אביזרים נלווים משפר את איכות פלט הוידאו במידה רבה יותר מהגדרות כאלו או אחרות ושמעל כל זה, נדרש מהצלם להיות רגוע במים, בעל תנועות מתמשכות ואיטיות ובעל שליטה טובה באיזון.

להלן כמה מן האביזרים שיאפשרו לכם צילום באיכות גבוהה בצלילה:

  • שימוש בפילטר אדום מחזיר את הצבע האדום מתחת למים ומעלה את הניגודיות

  • חיבור המצלמה על ידיות אחיזה או על מוט משפר את היציבות של הוידאו

  • שימוש בתאורה מתאימה לצילום וידאו מחזיר את הצבעים הנעלמים מתחת למים

  • שימוש במסך אחורי מאפשר לראות את מה שמצלמים באותו הרגע

  • במידה ומצלמים עצמים במרחק קטן מחצי מטר, יש להשתמש בפילטר מקרב (דיופטר) מתאים

 

עכשיו, אחרי שהכנו את המצלמה כראוי לצילום מתחת למים, אפשר להכנס לתפריטים הפנימיים ולשחק עם ההגדרות הרבות.

מצב PROTUNE

מצב זה נועד, כמו ששמו מרמז, לכיוונונים עדינים של המצלמה ומיועד לאנשים שרוצים לקחת את הצילום שלהם לדרגה הבאה או שמתכוונים לבצע שינויי צבע וניגודיות בעריכה לאחר הצילום. ההמלצה שלי היא שאם אתם לא צלמי וידאו מקצועיים ורוצים להשתמש בסרטונים לשימוש ביתי/פרטי, אל תכנסו למצב זה. המצלמה עובדת יפה מאוד גם במצב האוטומטי שלה ומפיקה סרטונים באיכות נהדרת אם רק לא תפריעו לה.

ואם אני מקצוען וידאו?

טבלת אפשרויות הצילום במצלמת גופרו
טבלת אפשרויות הצילום במצלמת גופרו
  • פיצוי חשיפה: אני מכוון את המצלמה על פיצוי חשיפה של מינוס חצי או מינוס אחד. זה נותן לי גמישות רבה בעריכה ומונע שריפה של איזורים בהירים בפריים
  • איזון לבן (WB): אני מכוון ל-NATIVE בצלילות יום או לפי טמפרטורת הצבע של הפנס שאני משתמש בו בצלילת לילה
  • פרופיל צבע: FLAT נותן גמישות רבה בעריכה

את שאר הפרמטרים אני משאיר על ברירת המחדל שלהם.
בטבלה שמצד שמאל תוכלו לראות את האפשרויות הרבות ומצבי הצילום השונים. לחצו על הטבלה כדי להגדיל אותה.

רזולוציה

אחד היתרונות של מצלמת גופרו עבורי היא היכולת לשנות רזולוציות, קצבי צילום ולעבור בין NTSC ל-PAL כדי להתאים למצלמות אחרות שאני עובד איתן או שהלקוח מבקש פורמט כזה או אחר משיקולי עריכה. לרוב האנשים האפשרויות הללו מיותרות ומסרבלות את המצלמה ובעיקר מבלבלות… אז באיזו רזולוציה עדיף לצלם?

יש שתי רזולוציות עיקריות שאני ממליץ לעבוד איתן ושנתמכות ע"י רוב הנגנים והמחשבים: 1080 ו-720. רזולוציות גבוהות יותר עלולות להיות כבדות מידי לתוכנות העריכה ובכל מקרה, צילום באחת משתי הרזולוציות שציינתי משאירה הרבה גמישות בבחירת קצב הצילום וזווית הראיה.

השוואת גודל הפריים בכל רזולוציה
השוואת גודל הפריים בכל רזולוציה

קצב צילום-   FPS

פרמטר זה קובע כמה תמונות המצלמה מצלמת בשניה, ליצירת קטע וידאו ונמדד בתמונות לשניה או Frames Per Second. בהתייחס לפרמטר זה, חשוב להבין שהכלל כמה שיותר גבוה יותר טוב, אינו תקף כאן ואנו משלמים באיכות התמונה ככל שעולים בקצב הצילום מעל לרף מסויים. קצב הצילום הוא נתון המשפיע בעקיפין על מהירות התריס ומכאן משפיע על הדרך בה המצלמה קולטת את הסיטואציה המצולמת. בלי להכנס ליותר מידי פרטים טכניים, ככל שקצב הצילום עולה, מהירות התריס המינימאלית עולה. ברגע שמהירות התריס עולה, ז"א שמגיע פחות אור לחיישן המצלמה והיא צריכה לפצות על כך בהגדלת הרגישות לאור (ISO), מה שיוצר תמונה רועשת (גרעינית). קצב צילום גבוה נועד בראש ובראשונה לצורך יצירת הילוך איטי איכותי של סצנות אקשן מהירות. כך למשל, במידה וצילמנו בקצב צילום של 240FPS ובעריכה נאט את קצב הסרטון ל-24FPS, יצרנו הילוך איטי של של פי 10. בצלילה, אנו נמצאים בסיטואציה שהיא על פי רוב איטית וחשוב מכך, אין בה הרבה אור. אי לכך, אני ממליץ על שימוש בקצב צילום שבין 60FPS לבין 24FPS. לרוב אני משתמש ב-60FPS

PAL או NTSC?

מדובר בשני תקנים של שידור (שהם למעשה תדר) הנהוגות בחלקים שונים של העולם. באופן כללי אמריקה עובדת עם  NTSC ואירופה עם PAL. החשיבות של זה פחותה בימינו והמסכים היום יכולים להראות את שני התקנים כראוי. עם זאת, למרות שבארץ נהוג לעבוד עם תקן PAL, האירופי, הגופרו עובדת יפה יותר עם NTSC (עריכה: בדגמים החדשים של גופרו המצלמה עובדת יפה גם ב-PAL) . השיטות נבדלות זו מזו בעיקר בקצב הצילום. בשיטת PAL המצלמה מצלמת בקצב שהוא כפולות של 25 (25-50-100-150 וכו') ובשיטת NTSC המצלמה מצלמת בקצב שהוא כפולות של 30(30-60-120-240 וכו'). שימו לב שבמידה ואתם מצלמים בלילה או מול מסך מחשב והוא נראה מרצד בוידאו, הפתרון הוא שינוי השיטה מ-PAL ל-NTSC או להפך. תדר הריצוד מוכתב מתקן רשת החשמל בארץ שהוא 50 הרץ, בדיוק כמו PAL.

 זווית ראיה – FOV

למעשה, גופרו מזוהה עם זווית רחבה שמעל המים היא אפילו עם פינות מעוגלות שהופכות את הצילום בה לצילום עם עדשת עין הדג עם זווית ראיה של כ-170 מעלות. מתחת למים אנחנו מאבדים את הפינות העגולות וזווית הראיה מצטמצמת הודות לפורט (כיסוי העדשה) השטוח ולתופעת הדיפרקציה הנגרמת בגללו. היכולת המיוחדת לגופרו היא צילום בזווית רחבה בו כל מה שנמצא רחוק מ-50 ס"מ מהמצלמה, נמצא בפוקוס וזה הודות לחיישן והעדשה הקטנים שלה. נסיון להשתמש בגופרו לצילומי תקריב או מאקרו או להפרדת הרקע מהאובייקט לא יצליחו ואינם מנקודות החוזק של המצלמה. במים, השאיפה שלנו היא לצמצם את כמות המים בינינו לבין האובייקט וכשאנו מצלמים אובייקט גדול, כמו שחיין או צוללן, הזווית הרחבה (Wide) אותה המצלמה רואה מאפשרת לנו לעשות זאת ממרחק סביר בו הצבעים והניגודיות נשמרים. לעומת זאת, אם נרצה לצלם אובייקט קטן כמו חשופית, נצטרך לקרב אליו את המצלמה כדי ראות אותו גדול יותר בפריים. מצב זה מצריך שימוש בפילטר מקרב (דיופטר) וכדי למקסם את אפקט ההגדלה, נקטין את זווית הראיה לצרה (Narrow) וכך אנחנו יכולים לבצע צילום "מאקרו" עם מצלמת גופרו.

אני מקווה שמאמר זה סייע לכם בהבנת המצלמה שבידכם.

אם מצאתם טעות או שיש לכם שאלה אשמח אם תשאירו תגובה ואשתדל לענות.

חגי

2 Responses

להגיב על צילום אוצרות זהב אבודים – צלם תת מימי || חגי נתיב || צילום תת מימי לבטל

האימייל לא יוצג באתר.