D500 – חלום רטוב לצילום רטוב

D500 של ניקון מסתמנת כמצלמה מבטיחה לצילום תת ימי.
מה הופך אותה לכזו, לפחות על הנייר, על פני מצלמות אחרות?
אני מקווה שהמאמר הבא יענה על שאלה זו.

חשוב לי להדגיש, שיציאתה של מצלמה חדשה לא הופכת את המצלמות הישנות, ששימשו אותנו עד היום, לפחות טובות וכבר שנים רבות שאיכות התמונה היא לא הפקטור הקובע בבחירת מצלמה או החלפתה. כל המצלמות המיוצרות היום טובות מבחינה זו. עם זאת, הצרכים שלנו משתנים עם השנים ועם התפתחותנו כצלמים, חלקנו מצלמים רק את המשפחה, חלקנו מצלמים אירועים, חלקנו מצלמים מתחת למים כתחביב וחלקנו עושים זאת כמקצוע. כל אחד והדרישות שלו. אני בוחן את המצלמה והיכולות שלה מנקודת מבט של מישהו שצריך לעבוד עם המצלמה ואיכות התמונה כלל לא מדאיגה אותי. מערכת פוקוס טובה או יכולת העברת תמונות אלחוטית לנייד מרשימות אותי הרבה יותר. ואחרי שאמרנו את זה, אוסיף שלדעתי, גודל החיישן משחק תפקיד חשוב ומכריע במערכת צילום לצרכים מקצועיים. כדי לקבל תוצאות טובות להדפסה גדולה ואיכותית, החיישן הקטן ביותר שהייתי בונה סביבו מערכת הוא כיום חיישן בגודל 3/4, הנהוג במצלמות MTF. אני מוצא את חיישן ה-APS-C, הקיים גם בחלק מחסרות המראה כיום, כחיישן אופטימאלי לצילום תת ימי והוא הפשרה בין איכות תמונה וקומפקטיות של המערכת. חיישן כזה מצוי למשל ב-D500.

השוואת גודל חיישנים במצלמות
לגודל החיישן תפקיד מכריע. ניתן לראות שחיישני APS-C ו-3/4 קטנים מ-FF אך גדולים משמעותית משאר החיישנים. כמות הפיקסלים פחות משמעותית לצרכים שלי.

במאמר זה אעבור על הנתונים שהופכים את ה-D500 מעוד הכרזה על מצלמה מתקדמת, למצלמה ששווה להשקיע בה לחמש שנים ויותר. לצלם תת ימי שצריך להשקיע במארז שעולה כמו המצלמה ולפעמים יותר מכפול ממנה, זה נתון חשוב מאוד! יש לזכור שהמצלמה הזו אורזת בתוכה יכולות רבות שעבורי פחות משמעותיות ועבור אחרים המייעדים אותה לשימושים אחרים, הם חובה. במאמר זה אגע רק ביכולות שהכי משמעותיות עבורי.

מערכת פוקוס חדשה:

זו לדעתי אחת המערכות החשובות בהכרזה הזו, לאחר שמערכת הפוקוס הקודמת של ניקון לא השתנתה מאז השקת ה-D3/D300, ה-D500 חולקת את מערכת הפוקוס החדשה והמרשימה של מצלמת הדגל D5 שהוכרזה איתה. לא אכנס לפרטים הטכניים של מערכת הפוקוס, ניתן למצוא אותם בכל אתר מכירה של המצלמה, רק אגיד שמדובר פה בקפיצת מדרגה לכל דבר. כמות כזו של נקודות מוצלבות ופרוסות על כל שטח החיישן, מאפשרת גמישות אדירה במגוון רחב של תרחישי צילום. עבורי מערכת הפוקוס ומהירות הפוקוס מהווה שיקול מרכזי בהחלטה למעבר מצלמה מכיוון שאני מוצא את עצמי פעמים רבות משתמש בפוקוס אוט' עוקב (3D MATRIX) כשאני מצלם ילדים בבריכה. מהירות הנעילה ומעקב מדוייק אחרי האובייקט מאפשרי לי להוציא יותר תמונות שמישות מכל צלילה שאורכה נע בין חצי שניה ל-5 שניות.

השוואת מסך פוקוס D300-D500
ניתן לראות שפריסת נקודות הפוקוס בעיינית עברה שדרוג ועיבוי. בנוסף לפריסת הנקודות לכל רוחב הפריים, עכשיו יש נקודות פוקוס מוצלבות (מהירות) גם בשולי הפריים.

צילום וידאו 4K:

זו מצלמת DSLR ראשונה בפורמט חיישן APS-C המאפשרת צילום ברזולוציה שללא ספק הולכת להיות הסטנדרט הבא בוידאו. המצלמה מאפשרת צילום בקצבים משתנים, 24P, 25P ו-30P ברזולוציית 4K ובקצבים של עד 60P ברזולוציות FHD ו-HD שהן הסטנדרט היוצא, למשך 29 דקות ו-59 שניות בכל שוט. ישנם עוד הרבה נעלמים בנוגע לצילום הוידאו ולאיכותו אך אחד הדברים המעניינים הוא שניקון שילבה ייצוב בחיישן עבור צילום ברזולוציות FHD ו-HD. הדבר המעניין הבא, והמאכזב מעט הוא שצילום ברזולוציית 4K מתבצע מה-8 מגה-פיקסל המרכזי של החיישן בלבד. המשמעות היא שברגע שמצלמים ברזולוציה הזו, מאבדים מהשוליים של התמונה. הדבר פוגע בעיקר בצלמים אשר צריכים זווית רחבה כאשר עדשת 10 מ"מ תתפקד כעדשת 22.5 מ"מ, ומאפשר יתרון מסויים לצילום מאקרו או צילום בעדשות טלה מאחר ועדשת 300 מ"מ תתפקד כעדשת 675 מ"מ. יש להניח שעם מערכת הפוקוס החדשה, ביצוע פוקוס אוט' בוידאו יהיה מהיר ונוח יותר מבכל DLSR אחרת אך עדיין יהיה איטי מחסרות המראה דוגמת SLT או MFT.

צילום 4K ב-D500
צילום ברזולוציית 4K נדגם רק מחלקו המרכזי של החיישן כך שמאבדים את שולי העדשה. בעיה בצילום רחב זווית ויתרון לצילום מאקרו

חיבור Wi-Fi:

סוף סוף הגיע למצלמה מקצועית! מערכת SNAPBRIDG המשלבת וי-פי ובלוטוט' להעברת מדיה מהירה לטלפון או למחשב הנייד תוך חיסכון בחיי סוללה. המשמעות לצלם התת ימי היא שניתן לבחון תמונות מהמצלמה מבלי לפתוח את המארז לאחר הצלילה. להראות את התמונות ללקוח על המחשב או בטלפון במקום על מסך המצלמה שנמצאת בתוך מארז זו חוויה שאני לפחות, מחכה להעביר מהעולם.

חיישן 21 מגה פיקסל APS-C:

בשורה מצויינת לצלמים תת ימיים! מבחינת רזולוציה, כל אחד והעדפותיו לפי השימוש והייעוד של תמונותיו. אני לא רוצה חיישן מרובה פיקסלים בגלל שברור לי שאני מקריב איכות תמונה ברגישות גבוהה ובנוסף לזה, איחסון תמונות רבות על כרטיס הזיכרון ועל המחשב כשמצלמים RAW מתחיל להיות מסורבל (וזה עוד לפני שמוסיפים צילום וידאו ב-4K) בנפחים גדולים כ"כ, לפחות בטכנולוגיה העכשווית. יש מצבים בהם אני נדרש לצלם מעל 3000 תמונות במספר שעות כשהמצלמה בתוך המארז והיכולת לצלם על כרטיס אחד בעל נפח גדול (ללא פתיחת מארז והחלפת כרטיסים) הופכת את זה לפשוט ונוח. מצד שני, הרזולוציה של החיישן מאפשר ביצוע קרופ משמעותי בתמונה (או בזמן הצילום) ועדיין להשאר עם מספיק "בשר" בתמונה להדפסות איכותיות. מבחינת היותו של החיישן בגודל APS-C, כצפוי ליורשת של ה-D300, זהו חיישן שמספק איכויות תמונה דומות מאוד לחיישן FF, עם נחיתות מסויימת בתמונות ברגישות גבוהה, אך עם יתרונות של חדות בשוליים וארסנל עדשות מצויין לצילום תת ימי. גודל החיישן, מאפשר בעקיפין גם צילום עם עומק שדה גדול יותר

פורמט APS-C:

מאז הצגתה של ה-D3 בניקון, שוק הצילום ובראשו הצלמים המקצועיים שאפו למצלמות עם חיישן FF. עם התקדמות הטכנולוגיה בשנים האחרונות ובעיקר טכנולוגיית חיישנים (הרבה הודות למצלמות שבמכשירים הניידים), יצאו מצלמות עם חיישנים קטנים ואיכות תמונה שלא הכרנו. חיישן בפורמט APS-C מהווה עבורי את הפשרה המועדפת בין חיישן גדול (FF) לבין חיישן קטן. מצד אחד, הוא מגיע לאיכות תמונה קרובה מאוד לזו של חיישן FF, ומצד שני, הוא לא מספיק קטן בשביל לקבל את מאפייני התמונה של חישנים קטנים, כמו עומק שדה גדול. מבחינתי החיישן הזה מציג כמעט רק יתרונות כיום: איכות תמונה גבוהה, פריסת נקודות פוקוס על כל התמונה, חדות בשוליים (בעיה של חיישני FF בעדשות רחבות בצילום תת ימי בעיקר) וכל זה, ארוז בתוך מצלמה שיש בה את כל היכולות של אחותה הגדולה: ה-D5.

רגישות:

הבהרה: כרגע ניקון עוד לא שחררה תמונות לדוגמא ברגישות גבוהה. צלמים שניסו את המצלמה מספרים שהיא מגיעה לביצועים שאנו רגילים לראות מ-FF בכל הנוגע לצילום ברגישות גבוהה.
עבורי הרגישות עד היום לא שיחקה תפקיד מכריע. לרוב אני מצלם עם פלאשים וברגישויות שלא עוברות את ה-320. אבל הסיבה העיקרית היא שתמיד שאפתי לקבל את התמונה הנקיה ביותר ולכן לא טיפסתי במעלה ה-ISO. צילום ברגישות גבוהה מאפשר וורסטיליות אדירה לצלם התת ימי. למען האמת, אם התמונות יהיו נקיות מספיק ברגישות גבוהה, (גבוהה עבורי זה עד 6400) זה עשוי לשנות לחלוטין את כללי המשחק. רק לשם המחשה, עד היום, צילום בצמצם סגור לקבלת עומק שדה גדול הצריך עוצמה חזקה מאוד של הפלאש ועקב כך, זמני טעינה ארוכים בין תמונה לתמונה. לא עוד! עכשיו ניתן להעלות רגישות ולצלם בעוצמות פלאש שיאפשרו צילום תמונות רצף! בתנאים מסויימים אולי אפילו ניצול של יכולות המצלמה ל-10 תמונות בשניה! עוד דוגמא לשימוש ברגישות גבוהה היא בזמן צילום וידאו, עם תאורה קבועה (שחלשה משמעותית מפלאש)  או האפשרות לצלם תמונות סטילס עם תאורה קבועה, דבר שיהפוך חיי צלמים רבים לקלים יותר. האיכות של התמונות ברגישות גבוהה עדיין לא ידועה, אבל ההנחה היא שהיא טובה משל ה-D7200 בת ה-24 מגה פיקסל בסטופ אחד לפחות, זאת הודות להתקדמות הטכנולוגית מצד אחד והבחירה של ניקון בחיישן עם פחות מגה פיקסל מצד שני.

צילום רצף:

כמו בנושא הרגישות הגבוהה, צילום רצף מהיר לא היווה עבורי שיקול עד היום, בעיקר מהסיבה של זמן טעינת הפלאש ולא מצאתי את עצמי מצלם במהירות גבוהה מ-3 או 4 תמונות בשניה מתחת למים, גם בצמצמים פתוחים יחסית. אלא שעם הצגת היכולת לעבוד ברגישות גבוהה כ"כ וכנגזרת לקבל תאורה טובה בכל תמונה, ניתן לנצל יכולת זו עד תום. עכשיו יש סיכוי גבוה יותר להצליח לצלם את הרגע המכריע בצילום טבע/אקשן תת ימי.

כרטיסי זיכרון:

אישית, הייתי לוקח את המצלמה הזו בשתי ידיים גם עם שני כרטיסי SD, אבל נוכחות כרטיס XQD היא חלק מהסיבות שהמלצמה הזו הולכת להיות רלוונטית להרבה שנים קדימה ע"י כך שקצב הכתיבה והנפחים בכרטיסי ה-XQD יהיו רלוונטיים גם בעוד חמש שנים ובתקווה שמחיר הכרטיס יוזל בעתיד כשיוכנס כסטנדרט, אם יוכנס… בינתיים, גם עם כרטיס SD אחד, המצלמה הזו מציגה יכולות מרשימות ביותר.

ב-D500 נטשו את כרטיס ה-CF הוותיק ועברו לכרטיס XQD שהוא קטן במעט מכרטיס CF אך מהיר ממנו ואמין יותר.
ב-D500 נטשו את כרטיס ה-CF הוותיק ועברו לכרטיס XQD שהוא קטן במעט מכרטיס CF אך מהיר ממנו ואמין יותר. ה-D500 מצויידת בשני כונני כרטיסים, SD ו-XQD.

פלאש מובנה:

אין פלאש מובנה… וזוהי פעם ראשונה שמצלמה בסדרה של DXXX מגיעה ללא פלאש מובנה. אני מאוד אוהב את הגמישות שבפלאש המובנה כדי להפעיל איתו אופטית מבזקים אחרים (מחוץ למים) אבל בעבודה מתחת למים הוא מיותר כמו קוץ ברגל כי אין לו שימוש אמיתי כשהמצלמה בתוך מארז. את הפלאשים החיצוניים מפעילים ע"י כבל סינכרון או ע"י טריגר אופטי המתלבש על הנעל החמה. ההשערה היא שניקון ויתרו על פלאש כדי:

  1. לשפר את אטימות המצלמה ואת שרידותה (בעיקר לצלמי טבע וספורט המצלמים בתנאי קיצון)
  2. כדי להכניס עינית אופטית בהירה עם פנטהפריזמה בכיסוי של 100% מהפריים .

צריכת סוללה:

צריכת הסוללה סטנדרטית למצלמה בסדר גודל הזה ועומדת על כ-1250 תמונות (לפי סטנדרט מדידה הנהוג) אולם כדאי לשים לב לזה שמי שמייעד את המצלמה לוידאו, סביר שתוך כחצי שעה צילום הסוללה תתרוקן. גם במצב צילום תמונות, כדאי להיות זהירים עם האצבע על ההדק. לחיצה של 20 שניות על המחשף תמלא לכם את הכרטיס ב-200 תמונות. תחזרו על כך מספר פעמים ותחסלו סוללה. בכל מקרה, כדאי להחזיק תמיד עוד סוללה טעונה בתיק. אני הייתי שמח לראות חברת מארזים שמרימה את הכפפה ומציעה מארז עם סוללה מוגדלת, שתאפשר צילום וידאו ותמונות בראש שקט למשך לפחות שלוש צלילות (יום צלילות סטנדרטי).

הרשימה שלעיל אמורה לספק מספיק מידע למי שמתלבט לגבי D500 והאם היא מתאימה לו לצילום תת ימי. אני בטוח שעוד צפויות לנו הכרזות מעניינות השנה ושה-D500 לא תישאר לבד בקטגוריה. בינתיים, עבורי היא נראית כבחירה המתאימה ביותר מכיוון שאני עם ציוד ניקון ומניקון אני לא צופה עוד הכרזות שעשויות לעניין אותי בזמן הקרוב.

עכשיו נותר לחכות ליצרני המארזים שיספקו מארז בזמן סביר, וקדימה למים!

מי שמעוניין לקבל עוד מידע בנושא המצלמה, ניתן לחפש באתר של ניקון D500.

2 Responses

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לפחות כרגע היא יקרה יותר מה- D750 המעולה, שהיא גם פול פריים. לא ברור למה. חוץ מקצב אש כמובן.

    • חגי נתיב

      להערכתי המחיר שלה גבוה לא בגלל קצב האש בלבד אלא בגלל מכלול של דברים.
      בין היתר, זה שהיא רק יצאה לשוק ומי שרוצה אותה כבר עכשיו ישלם על זה עוד כמה שקלים.

      בסופו של דבר המצלמה הזו מכילה מערכת פוקוס חדשה וכמה חידושים לעומת ה-D750 שלמרות היותה FF, מבוססת על טכנולוגיה ישנה של ניקון.

להגיב על חגי נתיב לבטל

האימייל לא יוצג באתר.