דע את הכריש!

פורסם ב: כל הכתבות, מחקר ימי, תת מימי | 1
פוסט זה נכתב בסיוע שלי, על ידי אלון צנגוט, צלם תת ימי ומנהל קבוצת "הגמל המעופף" המוציאה ספארי צלילה ביעדים אקזוטיים ברחבי העולם.

בואו נודה בזה. לכרישים יש מוניטין רע. אנחנו קוראים להם מפלצת. חיה רעה. ומפחדים מהם פחד מוות! מדוע כל זה קורה? אולי זה הסרט מלתעות שהכניס לנו לתת מודע את המחשבה הזו. ואולי התאונות הבודדות אשר תועדו בעולם מהדהדות לנו בראש.

השנה, בדומה לשנים הקודמות מתרחשת תופעה מדהימה, שעדיין במחקר ע"י חוקרים של תחנת מוריס קאהן לחקר הים – Morris Kahn Marine Research Station מ אוניברסיטת חיפה – University Of Haifa בראשות ד"ר אביעד שיינין (תעקבו אחר הפעילות המדהימה שהם עושים) ועשרות כרישים מגיעים לחופי חדרה לרחוץ במים החמים של תחנת הכח. הזדמנות נדירה לרדת למים ולפגוש באחד מטורפי העל שהטבע יודע להציע. וכמובן שהשאלות לא מאחרות לבוא. אתה לא מפחד? הוא לא יאכל אותך? ורגע..אם אני במחזור..

האמת היא, כשזה מגיע ליחס כוחות האדם-הכריש, הכרישים הם הקורבן האמיתי. מאות מיליוני כרישים נהרגים בעולם, אם זה לטובת מרק הסנפיר המפורסם שמסמל סטאטוס עשירים או דייג מסיבי ברחבי העולם.
לאחר שיצא לי לצלול עם עשרות סוגי כרישים בארץ ובעולם (א.צ.) להכיר ולשאוב ידע מדמויות מדהימות שעוסקות באופן פעיל במחקר כגון עדי ברש, אייל ביגל, שירה סלינגרה וכמובן חגי נתיב (זה שאתם גולשים באתר שלו כרגע) מנהל המדיה בתחנת המחקר שעזר לי לנסח את הפוסט.

כרישים עפרוריים לצד זרם המים החמים בחדרה
כרישים  לצד זרם המים החמים בחדרה

רציתי לשתף אתכם במספר עובדות חשובות!

1. לא כל הכרישים ענקיים עם שיניים חדות! חלקם בכלל חסרי שיניים וניזונים מפלנקטון. מבין כ-400 מיני הכרישים כ-13 ידועים שגרמו נזק לאדם במקרים נפוצים יותר (כגון: עמלץ לבן\כחול, טייגר שארק, בול שארק וכריש פטיש) ותועדו מקרים נדירים יותר של עוד כ10- מינים. בני אדם הם לא האוכל של הכרישים!

כרישה עפרורית מתוייגת בעומק מים של חצי מטר בחוף חדרה
כרישה עפרורית מתוייגת בעומק מים של חצי מטר בחוף חדרה

 

2. מספר התאונות הספורות בהן מעורב כריש מסביב לעולם קורות באופן כמעט בלעדי במקומות בהם הטרף הטבעי של הכריש הוא כלבי ים ויש ריבוי גולשים בים. צללית הגולש מלמטה, המזכירה את צלליתו של כלב הים, מטעה את הכריש שמגיע במהירות גדולה מלמטה ועוצם את עיניו (לצורך הגנה עליהן) רגע לפני המגע עם הטרף ולמעשה מתנגש בגולש עם פה פתוח. ברגע שזה קורה הוא מרגיש את טעמו של הגולש, שאינו ערב לחיכו ובורח/ממשיך לחפש טרף אחר. הגולש במקרה זה כבר מאבד דם רב בים ועלול למות. לא קרה מעולם שכריש נשאר לאכול את הגולש שתקף.
מקרים נוספים עלולים להתרחש כאשר מושכים את הכרישים בצורה מלאכותית (ע"י האכלה בדגים). או כאשר יש דגים מתים בסביבה כדוגמת דייגים צוללים.

כריש עפרורי זכר על רקע כלוב של חוות גידול דגים בים
כריש עפרורי זכר על רקע כלוב של חוות גידול דגים בים

 

3. הכרישים בחדרה – שני המינים הקיימים בחדרה. עפרורי וסנפירתן (לא תועדה תקיפה שלהם בארץ. *תועדו מקרים בודדים של תקיפת סנפירתן בעולם), הם כרישים גדולים עם שיניים חדות ועור מחוספס. הם חיה סקרנית, ויגשו לחקור את העצמים החדשים והמעניינים במים – אנחנו! אך אין ממה לחשוש אם מקפידים על כללים בסיסיים. במידה ואתם בוחרים לצלול עם החיה המדהימה הזו היזהרו לא להושיט יד ולגעת בהם. כל תנועה מהירה שלכם בקרבתם תגרור תנועת סנפיר מהירה ועצבנית שלהם או תגובה בלתי צפויה אחרת. תנו להם את הכבוד והמרחב. האחזו בסלע ושמרו על מצב סטטי והכי חשוב תתנו להם להתקרב אליכים ולא להפך. אין לרדוף אחריהם. אנחנו האורחים שלהם.

כריש סנפירתן באורך שני מטר בים התיכון
כריש סנפירתן באורך שני מטר בים התיכון

 

4. הכרישים מסייעים למערכת האקולוגית בים ע"י אכילת נבלות וטריפה של דגים חולים\חלשים. כך הם מסייעים בניקוי ומניעת הפצת מחלות ולמעשה הם משמשים כפילטר טבעי של הים.

אלו היו 60 שניות על כרישים.

מקווה שנהניתם ותודה לאלון צנגוט על איסוף החומר ועריכתו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.