מהגר לספסי, החשופית – Chromodoris annulata

פורסם ב: כל הכתבות, תת מימי | 30
chromodoris annulata
chromodoris annulata

החשופית מהמין Chromodoris annulata הינה מהגר לספסי חדש באזורנו. התיעוד הראשון שלה בים תיכון נצפה ע"י יואב לביא ב-1 לאוקטובר 2009 – בחוף קיסריה.

מה זה חשופית? מה זה מהגר לספסי? תמשיכו לקרוא ותקבלו הסבר…

חשופיות ים (שם מדעי: Nudibranchia) הן רכיכות תת-מימיות ממחלקת החלזונות. לסדרה זו שייכים יותר מ-3,000 מינים. השם המדעי של הסדרה נגזר מהמילה הלטינית nudus שפירושה "חשוף" ומן המילה היוונית brankhia שמשמעותה "זימים".

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה של הגעת מיני בע"ח ימיים וצמחים חדשים לים תיכון, ובכללם חשופיות רבות. תופעה זו נקראת הגירה לספסית והיא מתארת הגעה של בע"ח וצמחים ימיים מים סוף, דרך תעלת סואץ, שהיא נתיב שייט מעשה ידי אדם (התעלה תוכננה ע"י המהנדס והיזם הצרפתי פרדיננד דה לספס ומכאן שם ההגירה) אשר נפתחה בשנת 1869.

הגירה זו פועלת בכמה רבדים. מצד אחד היא מעשירה את אגן הים התיכון במינים חדשים ואפילו בדגים צבעוניים וטרופיים שקל לאהוב אותם בזכות המראה המרשים שלהם בסביבת הים התיכון ובמיוחד באגן המזרחי שלו (האגן הלבנטיני) הידוע ב"מדבריותו" היחסית. מצד שני, דלותו של האגן המזרחי הופכת אותו לאקוסיסטמה פגיעה אשר יוצאת בקלות משיווי משקל. מהגר חדש שמגיע ומשתלב בסביבת הים התיכון, לרוב מוצא בית גידול בו הטורף הטבעי שלו, מסביבת המחיה הקודמת שלו, לא נמצא ולכן הוא משגשג בו בצורה בלתי מבוקרת . הנפגע העיקרי משגשוג זה יהיו היצורים עליהם ניזון המהגר החדש, אבל לא רק… המהגר החדש גם מהווה גורם מתחרה על מזון ליצורים אחרים. כך לדוגמא, דג הניזון על אותו המזון אותו אוכלת החשופית, ימצא פחות מזון בבית הגידול לאחר ש"התנחל" בו מהגר חדש (החשופית…) ושגשג בו. מאחר וסביבת הים התיכון גם כך לא עשירה במזון (סביבה אוליגוטרופית), תחרות כזו עלולה להסתיים בהכחדתו של מין אחד או יותר מבית הגידול החדש.

במקרה של החשופיות, מזונן משתנה בין מין למין כשלרוב הן מתמחות באכילת ספוגים מסויימים, אלמוגים, ביצי דגים הצמודות למצע, צמחים ימיים שונים ולפעמים אפילו אחת את השניה. מאחר והחשופית שומרת בתוך גופה רעלנים שהטרף שלה מפיק על מנת להתגונן מפני טריפה, באופן טבעי אין לה טורפים רבים ובסביבת הים התיכון היא יכולה לשגשג בקלות רבה.

שני גורמים אלו (חוסר בטורפים טבעיים ותחרות על מקורות מזון) מהווים מפתח להצלחתה של החשופית על חשבון המזון הישיר שלה ועל חשבון המתחרים איתה על מזון זה.

אשמח לשמוע על תיעודים נוספים של החשופית באזור הים התיכון. למי שיש, אנא צרפו קישור בתגובה לפוסט זה.

Chromodoris annulata
Chromodoris annulata

מצגת תמונות של  chromodoris annulata  מים תיכון:


Chromodoris annulata – Images by Hagai Nativ

30 Responses

  1. דיקלה

    היום מצאתי כזאת בחוף הסלע בבת ים

  2. מאי

    אנחנו שנירקלנו היום בשדות ים ואינו חשופית כזאת.
    היה מדהים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.