צילום וידאו ברזולוציית 4K מתחת למים

לאחר שבעשר השנים האחרונות עברנו מטכנולוגיה של צפיה במסכי CRT בעלי נורה אחורית ורזולוציה של 576*720 לצפיה במסכי LCD ו-OLED ברזולוציות של 1080*1920 ויותר, ברור מה הכיוון ובזמן שבשוק מופיעים כבר אמצעי צפיה בייתית לרזולוציית 4K, ברור שהמירוץ לא יעצר שם וימשיך בהתמדה ל-8K ומעבר לכך.

כיום, השיטה הנפוצה לצילום וצפיה היא FHD ברזולוציה של 1080*1920 פיקסלים (בהשוואה לתמונת סטילס מדובר ברזולוציה של 2 מגה-פיקסל) ומרבית המצלמות והטלויזיות תומכות בה.

צילום ברזולוציה של 4K טומן בחובו מספר חסרונות, כמו נפח איחסון גדול, מספר מועט של תוכנות המסוגלות להתמודד עם עיבוד שלו וצורך במחשב חזק מאוד לעריכת החומר המצולם ועוד.

אם כך, למה כן לצלם ב-4K?

ראשית, במחשבה לעתיד, כשבעיית האיחסון, חוזק המחשב ומסכי התצוגה תיפתר (וזה יקרה בקרוב מאוד), הסרטים שצולמו ברזולוציה נמוכה מ-4K יראו לנו מטושטשים ובעלי איכות ירודה לעומת סרטים שצולמו ב-4K.
שנית, צילום ב-4K מאפשר גמישות רבה בעריכת החומר מבחינת חיתוך התמונה וביצוע זום-אין (הגדלה בעריכה) ללא ירידת איכות משמעותית ולרוב גם מציג יתרון בפרטים ובטווח הדינאמי והיכולת לערוך צבעים בצורה גמישה יותר כמו גם האפשרות לחיתוך תמונה בודדת ברזולוציית 8 מגה פיקסל מתוך הוידאו..
חיסרון מסויים שעדיין קיים בצילום 4K (מלבד הנפח שהוזכר כבר) זה שברוב המצלמות עדיין לא ניתן לצלם במהירויות גבוהות מ-30 תמונות בשניה (מצלמות יקרות ויעודיות מאפשרות לפעמים גם 60 תמונות בשניה) וזה אומר שבעצם מוותרים על האפשרות לבצע הילוך איטי בצורה איכותית. לדוגמא, אם אנו מצלמים סצינה מסויימת ב-60 תמונות לשניה ומנגנים אותה במהירות 30 תמונות בשניה הרי שאנו מבצעים הילוך איטי של פי 2.

למרות האמור, מתחת למים ניתן לרוב להסתפק בקצב צילום של 30 תמונות בשניה ואף יש לכך יתרון במצבים עם תאורה נמוכה מאחר וקצב הצילום משפיע בעקיפין על מהירות החשיפה וכלל האצבע בצילום וידאו מדבר על כך שמהירות החשיפה תהיה פי שתיים מקצב הצילום כדי שהוידאו יראה טוב וללא קפיצות. לדוגמא, אם אנו מצלמים במהירות של 30fps(fps= Frames Per Second)  , מומלץ לעבוד במהירות חשיפה של 1/60. אם אנו מצלמים חומר בקצב של 60fps נצלם במהירות חשיפה של 1/120. ככל שמהירות החשיפה קצרה יותר (שבר קטן יותר) נקלט פחות אור על חיישן המצלמה ועלינו להגדיל את הצמצם (במחיר של עומק שדה רדוד) או להגדיל את הרגישות (במחיר של איכות תמונה).

בפרקטיקה, אם יש לנו מספיק תאורה להפקת צילום איכותי בחשיפה מהירה, או שאנחנו מעוניינים לצלם צילום אקשן מתחת למים כמו דגים מהירים מאוד או סצנה של טריפה שמתרחשת אל מול עינינו, נרצה לצלם במהירות גבוהה כדי שנוכל להאט את קצב הניגון בעריכה.

כדאי לזכור שכמעט כל המצלמות שמאפשרות צילום ברזולוציית 4K במהירות של 30 תמונות בשניה, מאפשרות לצלם ברזולוציית FHD במהירות של 60 תמונות בשניה. אם אנו יודעים שלפנינו סצינה שנרצה להאט בעריכה, כדאי לשנות את ההגדרות לצילום ב-FHD או פחות.

בסרטון הבא ניתן לראות הגדלה הדרגתית בעריכה של קטע וידאו מתוך D500 עם עדשת פישאיי 10-17 ב-17מ"מ

Post production zoom of D500 4K footage from Hagai Nativ on Vimeo.

בתמונות הבאות תוכלו לראות חיתוכים מתוך הסרטון ואת איכות התמונה המתקבלת בכל הגדלה.

D500 4K video 100%
D500 4K video 100%
D500 4K video 200%
D500 4K video 200%
D500 4K video 400%
D500 4K video 400%
D500 4K video 800%
D500 4K video 800%
D500 4K video 1000%
D500 4K video 1000%

אפשר לראות איך הקובץ נשאר שלם גם אחרי שעוברים את תחום ההגדלה פי 4 (400%) שמביא אותנו לרזולוציה אמיתית של HD Ready (720*1280). כשאנו עוברים הגדלה זו הקובץ ממשיך להיות שמיש לצרכים מסויימים בוידאו אך באופן עקרוני ירידת האיכות של התמונה אל מול עליית האיכות של אופן ההקרנה מונעת מאיתנו שימוש בהגדלות מעין אלו.

בקרוב אעלה השוואות לגופרו וסרטונים נוספים עם ה-D500 לעיונכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.