סיכום עונת ניטור 3 במארג

פורסם ב: כל הכתבות, מחקר ימי, תת מימי | 0

עונת הניטור ה-3 ב"המארג" התאפיינה בתנאי ים טובים כך שיכולנו לבצע את כל הצלילות כמתוכנן למרות שהתחלנו את העונה יחסית מאוחר בגלל אילוצים שונים.

בעונה זו, מלבד משימות הניטור הרגילות, ביצענו סקר קרקע להנחת עיגון למכשיר מדידה קבוע א-ביוטי רציף. המכשיר, שנקרא CTD מודד פרמטרים שונים במים כמו טמפרטורה, מליחות ועכירות כל פרק זמן מוגדר ואוגר אותו בזיכרון המכשיר. ניתוח הנתונים לאורך שנים יעזור לחוקרי הים לזהות שינויים ארוכי טווח בפרמטרים הנמדדים והצלבת הנתונים עם תופעות שנצפות בים, כמו פריחת אצות, דלילות בדגה או הגעת מדוזות ועשויה לשפוך אור ולסייע בפיענוח של תהליכים רבים בים שעדיין מעט ידוע עליהם. נושא  מעניין נוסף שנבחן הוא צילום סטריאוסקופי מתחת למים. זהו תחום שכבר שנים מסקרן אותי ואין לי ספק שברגע שנתחיל לתעד בצורה כזו את סקרי הדגים, הדבר יהווה קפיצת מדרגה בכל האמור בסקרי דגים המתקיימים בארץ. בעולם השיטה הזו כבר נהוגה ומקובלת במספר מקומות כך שיכולנו ע"י קשרים מדעיים להביא את הציוד לארץ לבדיקה למשך שבוע שכלל שתי צלילות בסך הכל עם המערכת.

מערכת צילום סטריאוסקופית מורכבת משתי מצלמות (וידאו במקרה הזה) אשר יושבות על בסיס במרחק של כמטר אחת מהשניה ומוטות בזווית קלה כלפי פנים כדי ליצור חפיפה גדולה בין המצלמות. להבדיל מצילום 3D, בו המצלמות קרובות אחת לשניה כדי לחקות את פעולת המוח לקבלת מימד העומק בצילום, כאן המערכת בנויה כדי לספק נתוני גודל של עצמים ע"י קביעת המרחק אליהם. לשם כך המצלמות יושבות רחוק יחסית אחת מהשניה. ע"י חישוב טריגונומטרי פשוט יחסית, המתבצע תוכנה ייעודית לעיבוד סטריאוסקופי ניתן לקבוע את גודל האובייקט בדיוק די גדול במרחקים של 5-10 מטר לפני המערכת.

עונות הניטור הבאות הולכות להיות עמוסות ומעניינות לא פחות!

מוזמנים לצפות בסרטון מסכם שערכתי וכמה תמונות שצירפתי כאן להבנת המתרחש מתחת למים.

סיכום עונה סתיו 2015 from Hagai Nativ on Vimeo.

כוכב ים בעומק 30 מטר
כוכב ים בעומק 30 מטר
חוקר המארג בוחן תיטולות של דיונון
חוקר המארג בוחן תיטולות של דיונון
עליה מצלילה
עליה מצלילה
התארגנות לצלילה
התארגנות לצלילה

צוללים מציבים מערך למתקון מדידה

מכשיר מדידה CTD בעמודת המים
מכשיר מדידה CTD בעמודת המים
הצפת CTD אל פני המים
הצפת CTD אל פני המים

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.