צילום תת ימי בלילה

פורסם ב: כל הכתבות, מחקר ימי | 0

סוקר של תוכנית הניטור של המארג ואוניברסיטת חיפה
סוקר של תוכנית הניטור של המארג ואוניברסיטת חיפה

צלילת לילה זה תמיד דבר שמרגש אותי!

ההתארגנות באישון לילה, החושך מסביב לפני הכניסה למים, תשומת הלב לפרטים הקטנים (יותר מבכל צלילה אחרת), המתח המלווה את הכניסה אל המים השחורים, אל הלא נודע, זווית הראיה הצרה כאלומת הפנס, השקט.

למרות שנדמה כאילו אין מה לראות בים בלילה, ההפך הוא הנכון.
החיים רק מתחילים כשהשמש שוקעת.
כל היצורים שהסתתרו מפני טורפים במשך היום יוצאים לנשנש משהו.
מנגד, כל הטורפים שישנו במשך היום, יוצאים לנשנש משהו… טוב, לא כולם.
ברור שחלק מדגי היום ישנים בלילה, אך באופן כללי, ניתן להגיד שהפעילות בלילה, על פי נסיוני, גדולה יותר ופוגשים ביותר מינים לצלילה נתונה והמינים הללו פעילים יותר.

חכם בלילה!

החלק הטוב בכל החבילה הזו הוא שאם ביום הדגים השתדלו לשמור מאיתנו מרחק, חלקם יתקרבו אל אלומת הפנס שלנו בלילה וינסו למצוא את טרפם בעזרתה. לכן- אל תשכחו להביא פנס! הדגים בונים עליכם! 🙂

בעבר, ביצעתי צלילות לילה רבות בים תיכון אך רובן היו צלילות מהחוף. ככה זה כשיש לך ילדים והזמן הכי פנוי שלך (ושל בן הזוג שלך לצלילה) הוא אחרי שהם הולכים לישון. בצלילות אלו צילמתי כמה מהתמונות שאני הכי אוהב, למשל את תמונת סוסון הים, או את צילום הסרטנים השייטים.

לאחרונה, ביצעתי צלילת לילה מסירה כחלק מפרוייקט ניטור הים התיכון, בו חבורה של חוקרים מ"המארג" בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה מנסים לאסוף מידע על אקולוגיית הים התיכון והרכב המינים שבו, לראשונה בישראל- גם בלילה!

הצלילה הראשונה נוצלה לבדיקת כמה כלי מחקר ובניית שיטות לאיסוף המידע כשבאחריותי הופקדה כמובן משימת הצילום, ככלי תיעוד ואיסוף מידע ויזואלי לניתוח מאוחר יותר.

מצלמה תת ימית לפני צלילת לילה עם עדשת פישאיי ומצלמת גופרו לצילום וידאו מורכבת על גוף המצלמה הראשית
מצלמה תת ימית לפני צלילת לילה עם עדשת פישאיי ומצלמת גופרו לצילום וידאו מורכבת על גוף המצלמה הראשית

צילום בלילה!

באופן כללי, ההתארגנות לצילום בלילה מצריכה התיחסות קצת שונה מצילום ביום. מפני שאין תאורה סביבתית, עליך לחשוב בדיוק כמה תאורה אתה צריך ובאיזה זווית כיסוי כדי לכסות את כל שדה הראיה של המצלמה. לרוב, בצלילת לילה מצלמים צילום מאקרו שמצריך הארת שטח קטן בלבד של הפריים, אך במחקר אקולוגי, אין משמעות רבה לצילום מאקרו כצילום מאקרו, אלא לראיית השטח והתמונה הרחבה, ולכן- צילום בעדשת פישאיי זו הבחירה המתאימה פה. האתגר הוא להאיר את כל זווית הראיה של העדשה ללא בקסקטרס (חלקיקי חול ומסה ביולוגית המורחפים במים) שיהפכו את הצילום ללא שמיש במקרה הרע או לסתם לא אסטטי במקרה הטוב.

ביום, השיטה הטובה ביותר להמנע מבקסקטרס היא להשתמש בתאורה טבעית/סביבתית בלבד, והמשמעות היא: צילום ללא מבזק/פלאש.

בלילה, אין לנו את הפריווילגיה הזו והפתרון הטוב השני הוא הרחקת גוף התאורה מהמצלמה ככל שניתן. ניתן לקרוא עוד על בקסקטרס בפוסט "צילום תת מימי – נעים להכיר".

לצילום הספציפי הזה השתמשתי בכל זרועות הפלאש הפנויות שהיו לי. את הפלאשים לצילום הסטילס מיקמתי משני צידי המצלמה, כ- 80 ס"מ מכל צד, ואת תאורת הוידאו מיקמתי ממש מעל המצלמה, כ- 80 ס"מ מעליה.

בצורה כזו הפלאשים האירו את הסצנה בתאורה אחידה משני הצדדים ותאורת הוידאו, ששימשה גם כתאורת פוקוס במקרה זה, האירה את הסצנה מלמעלה.

את תקציר הצלילה ניתן לראות בסרטון בראש העמוד ותמונות ממנה, בהמשך העמוד:

סוקר של תוכנית הניטור של המארג ואוניברסיטת חיפה
סוקר של תוכנית הניטור של המארג ואוניברסיטת חיפה
אראס - סיכן משויש
אראס – סיכן משויש
אראס - סיכן משויש
אראס – סיכן משויש
כרומודוריס אנולאטה בלילה
כרומודוריס אנולאטה בלילה
צילום תת ימי בלילה בים תיכון
מלפפון ים
צילום תת ימי בלילה בים תיכון
ברקן אדום
צילום תת ימי בלילה בים תיכון
סוקר של תוכנית הניטור של המארג ואוניברסיטת חיפה
צילום תת ימי בלילה בים תיכון
סוקר של תוכנית הניטור של המארג ואוניברסיטת חיפה
צילום תת ימי בלילה בים תיכון
סוקר של תוכנית הניטור של המארג ואוניברסיטת חיפה

אמנם בצלילה זו לא נרשם מפגש מרגש עם דיונונים או סרטנים, או דגים גדולים במרחק נגיעה אבל זה חלק מהעניין.
ים תיכון הוא כמו קופסת בונבוניירה, לעולם לא תדע מה אתה הולך לקבל.
זו הסיבה שאני כל כך אוהב את הים הזה.

אני מקווה שאוכל לשתף אתכם בהמשך הפרוייקט ובסרטים נוספים שאצלם בו.

חגי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.