דונה יונתן קדרית

פורסם ב: כל הכתבות | 1

אומרים שיש 4 דברים שאפשר להסתכל עליהם בלי הפסקה: להבת אש, זרם מים, אישה יפה ו….מישהו אחר עובד.

דונה יונתן בפעולה

התמזל מזלי, שכחלק מעבודתי, אני צריך לצלם מישהו אחר עובד.

לפני שבוע צילמתי את דונה יונתן, קדרית במקצועה, בפעולה. זה נמנה עם סוג הצילומים שאני יותר אוהב. אפילו שזה לא טבע ולא מתחת למים. יש לו סיפור ברור של התחלה, אמצע וסוף. האופי שלי מונע ממני לביים תמונות ולכן אני עוקב אחרי העבודה הדינמית של האובייקט ומנסה לנבא מה הדבר הבא שיתרחש, איפה היד תהיה מונחת, מתי המבט יראה מרוכז ביותר בעבודה ומהי הקומפוזיציה הטובה ביותר להעברת הסיפור.

במהלך הצילומים, שבהערכה שלי לקחו נטו 20 דקות, דונה הכינה 2 כלים מרשימים. כמובן שכאן רואים אותם לפני תנור וצביעה, אבל הרעיון הוא שהעבודה מתבצעת מהר וצריך להגיב לשינויים ולצפות אותם.
לצורך הצילום השתמשתי ב-SB900 במצב נשלט TTL מאחורי מטריה על חצובה נשלטת קול (מוחזקת ע"י אדם נוסף). המצלמה שלי מאפשרת לי להפעיל ולשלוט על פלאשים חדישים של ניקון בשליטה מלאה מהמצלמה. הפלאש הפנימי יורה "קוד" קצר של הבזקות מקדימות כדי להפעיל את הפלאש (או הפלאשים) הנשלט בעוצמה המדוייקת. בתמונות בסט זה, (בתמונות התקריב) ניתן לראות את ההשתקפות הקטנה מהפלאש שעל המצלמה בכלי החרס, כשהוא רטוב. ניתן למנוע מצב זה ע"י חסימת האור בין הפלאש הפנימי לבין האובייקט ע"י היד או ע"י חתיכת קרטון/פלסטיק אטום. בד"כ אני נוהג לעשות כך. הפעם לא הקפדתי על כך ולכן ההשתקפות קיימת בחלק מהתמונות.

בתמונות קלוזאפ השתמשתי לרוב במהירות (חשיפה) נמוכה כדי לקלוט תנועה בפריים

לעומתן, בתמונות הרחבות יותר, מאחר והחלטתי שאני רוצה לכלול גם את הנוף הנשקף מחלון הסדנא,  היה צורך לסגור צמצם ולהעלות מהירות תריס לכיוון מהירות הסנכרון כדי לאזן את התאורה בחדר עם התאורה שבחוץ.

את דונה צילמתי לצורך כתבה עליה ועל משפחתה שהייתי מעורב בהכנתה.

אתם מוזמנים לצפות במצגת התמונות הבאה המראה את שלבי עבודתה של דונה:

dona at work – Images by Hagai Nativ

אנקדוטה: עד היום תמיד התבלבלתי באיות המילה "קדר"… איפשהו בראש,  ישב לי שכותבים את זה ב"ק" אבל בגלל שההקשר המיידי שלי למי שעוסק במקצוע זה הוא- עשיית כדים, כד ביחיד… האות "כ" שבה ודרשה להשתתף בשם התואר הנ"ל.
היום למדתי שקדר כותבים ב-"ק" ולמה.

מתוך ויקיפדיה: "קדרות היא אומנות של יצירת כלים העשויים מחרס. את הצורה מקנים ליצירה כאשר החומר כיורי (פלסטי) ולאחר יבוש מלא מכניסים אותו לשריפה בתנור, בחום גבוה הגורם להתחרסותו. מקור המונח הוא מהמילה "קדרה". אדם העוסק בקדרות נקרא "קדר"."

אם כך: קדר הוא מי שיוצר קדירה.
עכשיו אני אזכור את זה.

רק איך קוראים לאדם שיוצר פויקה?…

השאר תגובה