צילום דולפינים בקצא"א

זה נכון- אפשר לצלול עם דולפינים בקצא"א!

ריף הדולפינים הממוקם בחוף אילת בצמוד לקצא"א מחזיק במספר פרטים של דולפינים לצרכי בידור ותצוגה לקהל הרחב (לא בפורמט של מופעי דולפינריום) כבר משנות ה-80 המאוחרות. הדולפינים נרכשו מצבא רוסיה המתפרק ומאז גודלו בתנאי שבי סגור במתחם "הריף"(עם כמה אירועי פתיחה וסגירה של הגדר המגינה במהלך השנים). בסוף 2015 נפגעה הגדר המקיפה את מתחם הריף ע"י אוניית משא שנסחפה וגרמה לכך שהדולפינים יכלו לצאת לים הפתוח ולחזור לריף כרצונם.

מאחר וכל הדולפינים בריף מורגלים בנוכחות אדם, נולדו בריף ומטופלים ע"י צוות הריף, הם יוצאים לצוד חלק ממזונם במי המפרץ וחוזרים לריף לשחק עם הצוות המוכר ולהשלים את ארוחותיהם.

בסך הכל צריך לזכור שמדובר בצייד מיומן במשקל של כחצי טון עם שיניים חדות (שמסתתרות מאחורי חיוך לא רצוני) ובעל אינטלגנציה גבוהה.

מאז נפתח חוף קצא"א לקהל הרחב התגלתה בו האטרקציה האמיתית והיא: צלילה עם דולפינים.

הדולפינים של הריף, כך מסתבר, יוצאים לשחות באופן קבוע בחוף קצא"א ומאז החוף נפתח נראה שגם אצל הדולפינים האטרקציה של שחיה עם צוללים ומשנרקלים נעשתה הלהיט החדש.

בעלי וצוות "הריף" כמובן פחות מרוצים מהאטרקציה החדשה מהסיבה הפשוטה שמתחם הריף מבוסס על גביית תשלום בשביל הזכות של שחייה וצלילה עם דולפינים וחשוב לא פחות, ברגע שאנשים באים באינטראקציה עם הדולפינים לא תחת פיקוח הריף, הדבר עלול לגרום לנזק לדולפינים (האכלה במזון לא מתאים למשל) או חמור מכך, פגיעה בצולל שיפגע במקרה ממכת סנפיר של דולפין הנע במהירות במים.

לאחרונה יצא לי לצלול בקצא"א ולתעד את האינטראקציה בין הדולפינים לצוללים והמסקנות שלי עדיין לא מגובשות במלואן, במיוחד לאור העובדה שאני לא מומחה לדולפינים, אך יש מספר נקודות ששווה לזכור בבואנו לצלול עם הדולפינים ועל אחת כמה וכמה- לצלם אותם.

מדובר בחיית בר (מבוייתת דור ראשון במקרה של הריף), גדולה, סקרנית ואינטלגנטית שהיא רק במקרה גם אחד הטורפים היעילים בטבע ועם כל הכיף שבצלילה עם דולפינים, (במיוחד כשאתה עושה זאת בחינם מתחת לאפם של אנשי ריף הדולפינים) צריך לזכור שהדולפינים של הריף הובאו לאילת ובעצם נחשבים כמין פולש שהובא ע"י האדם ועלולים לגרום לנזק רב לאקולוגיה העדינה גם כך של מפרץ אילת והשוניות שבו. מבחינת שימור סביבה ואקולוגיית המפרץ, מוטב היה אם הם היו סגורים בתוך הריף והיינו צריכים לשלם כדי לראות אותם על פני המצב בו הם חופשיים לצוד מזון בעצמם.

אפשר לראות מה הם חושבים עליי ב- 00:40 של הסרטון.

Dolphins at katza from Hagai Nativ on Vimeo.

ניתן לראות את האינטראקציה והתגובה של הדולפינים לצוללים, ובמיוחד לאלו עם הסקוטרים שמאוד סיקרנו אותם.

וכן- זה בהחלט נחמד לראות דולפין. מעל או מתחת למים.

רק תיזהרו, שימרו את הידיים לעצמכם ואל תרדפו אחרי דולפין. אין בזה טעם. אם הוא יתעניין בכם ותהיו רגועים הוא כבר יגיע אליכם.

צילום דולפינים ויונקים ימיים:

בדרך כלל מי שיורד לצלול עם דולפינים רוצה גם לשמור לעצמו מזכרת מהמפגש המרתק.
כדי לעשות את המזכרת הזו כמה שיותר איכותית, הנה כמה טיפים לצילום.
  • היו רגועים ואל תרדפו אחרי הדולפינים! במידה והדולפין יתעניין בכם ויגיע קרוב, לפחות לא תהיו במצב מתקדם של נשמת שגורם לחוסר יציבות המשפיע על הצילום.
  • אם יש לכם אפשרות כזו במצלמה, צלמו ברגישות גבוהה (ISO500 ומעלה) הדולפינים נעים מהר וכדי לשמור על מהירות תריס שתקפיא את התנועה שלהם עלינו לצלם במהירות של לפחות 1/125. ככל שתעלו את מהירות התריס, הסיכוי לקבל תמונות חדות גדול יותר. כתלות בכמות האור (מצב השמש בשמיים ועומק) תוכלו לצלם במהירות גבוהה יותר. קראו עוד טיפים לצילום תת ימי.
  • בצילום וידאו, אם המצלמה שלכם מאפשרת, צלמו בקצב צילום של 60fps. ככה תוכלו להאט את הצילום מאוחר יותר והמצלמה תבחר באופן אוט' במהירות תריס גבוהה ממנה תוכלו ביתר קלות לגזור צילום בודד. לקריאת טיפים נוספים לצילום וידאו כנסו לכן.
  • במידה ואתם מצלמים סטילס, נסו לצלם באור טבעי. בצילום מלמעלה כלפי מטה ובעומקים של פחות מ-10 מטר באמצע היום תוכלו להגיע לתוצאות מרשימות עם אור השמש בלבד. בצילום מלמעלה כלפי מטה תוכלו ליצור צילום צללית של דולפין שחור על רקע השמש. וודאו שהמצלמה מכוונת לחשיפת חסר של EV-2 לפחות כדי לא לשרוף את כל התמונה ולייצר צילום דרמטי. לקריאת טיפים נוספים לצילום תת ימי כנסו לכאן.
  • שימוש בפלאש- אנשי הריף מזהירים מפני שימוש בפלאש אז קחו זאת בחשבון. איני יודע מה פשר האזהרה ומה עומד מאחוריה. בכל אופן, מומלץ להטות את הפלאש מעט החוצה ולהשתמש בעוצמה נמוכה. בצילום כזה ניתן להשתמש במהירות תריס נמוכה ליצירת מריחה וטשטוש הרקע או יצירת אפקט תנועה לדולפין (כשהפלאש מקפיא את תנועתו). זיכרו שבשל גודלו של האובייקט יהיה קשה להאיר את כולו באור אחיד, במיוחד אם הוא פונה עם הפנים אל המצלמה. לטיפים נוספים על בחירת מצלמה שמאפשרת שליטה ידנית ושימוש בפלאש
  • הדולפין בדרך כלל מצטלם טוב מהצד או מלפנים. נסו להגיע לעמדת צילום טובה ולנצל אותה.
  • הסתכלו סביבכם כל הזמן והיו מודעים למיקומם של דולפינים אחרים, צוללים אחרים ובעיקר אלמוגים! אל תרמסו אלמוגים בשם צילום דולפינים!

 

שני דולפינים בקצ"א
שני דולפינים בקצ"א- ניתן לראות שפניו של הדולפין הקרוב הוארו ע"י הפלאש בעוד זנבו (הרחוק יותר מהמצלמה) והדולפין הרחוק יותר, לא הוארו ע"י הפלאש.
דולפין מצולם ע"י צולל בקצא"א
דולפין מצולם ע"י צולל בקצא"א- במיוחד אם משתמשים באמצעים כמו גופרו ומצלמות פשוטות אחרות, צילום צללית של דולפין כלפי השמש הוא פיתרון טוב שיאלץ את המצלמה לבחור במהירות תריס ורגישות נמוכה וכך לקבל תמונה חדה ואיכותית.
דולפין בקצא"א
דולפין בקצא"א- צילום עם פלאש כלפי מעלה עם מהירות תריס נמוכה יחסית, מקפיא את הדולפין ויוצר אפקט מריחה ברקע.
דולפינים וצוללים בקצא"א
דולפינים וצוללים בקצא"א
דולפינים בתאורה טבעית
דולפינים בתאורה טבעית
צילום דולפין במים רדודים ובתאורה טבעית מאפשר קבלת הארה אחידה על כל גופו וצבע "נאמן למקור".
צילום דולפין במים רדודים ובתאורה טבעית מאפשר קבלת הארה אחידה על כל גופו וצבע "נאמן למקור".
בצילום חצי חצי, בו רואים את המתרחש מתחת למים וגם את מה שבשמיים, מומלץ לשמור בפוקוס את האובייקט המרכזי, זה שבמיים, בפוקוס ולמצוא התרחשות מעניינת גם בחלקו העליון. במקרה זה אלו העננים שמשלימים את התמונה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.