10 טיפים וחצי לצילום תמונות חצי-חצי

פורסם ב: טיפים וטכניקה, כל הכתבות | 13

מהי תמונת חצי-חצי? ואיך לצלם תמונות חצי חצי?

תמונת חצי-חצי נקראות באנגלית- Over-Unders and Split-Shot Underwater Photography. צלמים תת ימיים אוהבים להשתמש בטכניקה הזו כאשר יש עניין בשני חלקי התמונה, מתחת למים ומעל המים. בטכניקה של צילום חצי-חצי, ניתן ע"י מילוי הטיפים שכאן, לצלם תמונות מעניינות בהן מראים את ההתרחשות מתחת למים ביחד עם ההתרחשות מעליהם. היות והמראה הזה מאוד נדיר ואינו ניתן לחיקוי בעין בלתי מזויינת (לצורך העניין, ללא מסכת צלילה), קל ליצור תמונות מעניינות בצורה זו. הבעיה העיקרית היא, שמעבר לידיעת הטכניקה, מפרט הציוד מאוד חשוב על מנת להגיע לאפקט הרצוי. מצלמות קומפקטיות עמידות במים ובעלות קוטר עדשה קטן יחסית, אינן מאפשרות לצלם תמונת חצי-חצי בגלל הקושי בשליטת קו פני המים וזווית הראיה הצרה המתקבלת מהן. לעומתן, מצלמות בעלות חיישן גדול (חיישן גדול נקרא FF, או FX בניקון וחיישן קרופ, כמו ברוב מצלמות ה-SLR כיום, הוא חיישן קרופ, או DX) מניבות תמונות בעלות עומק שדה רדוד מידי ומחייבות שימוש בצמצם סגור מאוד או אורך מוקד קצר מאוד כדי לאפשר מיקוד סביר על שני חצאי התמונה… ברשימת הטיפים הבאים, אני מקווה לשפוך אור על נושא מרתק זה, של צילום חצי-חצי ולשפר את אחוז התמונות המוצלחות שלכם גם אם אתם לא משתמשים בציוד הכי מתאים… מתוך מחשבה שאם תבינו את המגבלות, תוכלו למצוא דרכים יצירתיות להתגבר עליהן…
ואם אי אפשר בצורה יצירתית?! היי! מי אמר שצילום תת ימי זה עסק זול?… 🙂

אז הנה היא, רשימת הטיפים:

  1. צלם בעדשה אולטרא רחבת זווית או עדשת פישאיי- צילום בעדשה אולטרא רחבה/פישאיי, עם זווית ראיה כמה שיותר גדולה, מאפשר לנו ללכוד סצינה רחבה מאוד על חיישן המצלמה, וכך, להנציח את ההתרחשות במלואה מתחת למים ואת ההתרחשות במלואה מעל המים. אופן נוסף בו עוזרת לנו עדשת אולטרא רחבה/פישאיי לצילום סצינות חצי-חצי זה עומק השדה הגדול מאוד שלהן הנגזר משדה הראיה העצום שלהן, או יותר נכון, מאורך המוקד הקצר שלהן.
  2. צלם במים רדודים– היות והאור דועך במהירות מתחת למים והצבעים האדומים נעלמים במהירות, התמקדות בנושא תת ימי אשר קרוב לפני המים יאפשר לו להיות מואר בצורה טובה ולהראות בצבעיו האמיתיים. ככל שההתרחשות מתחת למים תהיה צבעונית ובולטת, כך לתמונה יש סיכוי להיות מוצלחת יותר. דבר נוסף אשר יקל על חשיפה טובה הוא מציאת קרקעית בהירה (קרקע חולית או אלמוגים בהירים) כך שתחזיר את אור השמש.דעיכת האור ואיבוד צבע במים
  3. צלם כשפני המים שקטים- פני מים שקטים  יקלו על השליטה במיקום קו ההפרדה בפריים, בנוסף על חלוקה מאוזנת של הפריים.  בנוסף,  קל יותר לשמור על הפורט מהצטברות של טיפות מים עליו (הרחבה בהמשך).
  4. השתמש בעדשה/פורט כיפתי הגדול ביותר הקיים- ככל ששטח העדשה או הפורט גדול יותר, כך קל יותר ליצור תמונת חצי-חצי מוצלחת, משתי סיבות עיקריות: א- קל יותר לשמור על קו פני המים וחלוקת הפריים מפני שיש למים שטח גדול יותר לעבור בציר ה-Y(למעלה/למטה) על גבי הפורט. ב- התמונה התת ימית המדומה שנוצרת (על גבי הפורט) מרוחקת יותר מהחיישן (מאחר והגדלנו את המרחק בין החיישן לתחילת האופטיקה) , מגדילה את עומק השדה וגורמת לקירוב מרחק המוקד התת ימי ביחס לעל ימי (היות והמים הם תווך בצפיפות שונה מאוויר, האור מתנהג אחרת ומשפיע על מרחק המוקד – פוקוס).פורט כיפתי בצילום תמונת חצי חצי
  5. צלם בצמצם סגור- כשאנו מצלמים תמונת חצי-חצי, אנו בעצם מנסים ללכוד בפוקוס שתי סיטואציות במרחקים שונים מחיישן המצלמה (שוב, בגלל שקרני האור מתנהגות אחרת מתחת למים). ע"י שימוש בצמצם קטן (ערך צמצם גבוה) כמו f11 או f16, אנו מגדילים משמעותית את עומק השדה וגורמים לכך שהתמונה מתחת ומעל המים יהיו ממוקדות כראוי. יש לשים לב, שכאשר מצלמים בצמצם סגור, יש לפצות על אובדן האור בדרך כלשהי. אפשר להאריך את משך החשיפה, אבל אז אנו מסתכנים בתמונה מטושטשת עקב תנועת מצלמה/אובייקט. כדי לא להגיע לחשיפות ארוכות מידי, אנו יכולים להעלות את הרגישות (ISO) בה אנו מצלמים. לכן, ככלל אצבע, תמונות חצי-חצי נעשות בצמצם סגור ורגישות גבוהה מ-200. עם ההשתפרות הטכנולוגית בשנים האחרונות, ניתן לצלם תמונות ללא רעש גם ברגישויות גבוהות מאוד ללא חששכתלות בגודל החיישן (חיישן גדול פיסית = פחות רעש ברגישות גבוהה).צולל בודק ומכוון רובוט מחקר ימי לפני שילוחו למשימה בים

     

  6. מקד על הנושא אשר נמצא מתחת למים- מוקד העניין בתמונת חצי חצי יהיה מתחת למים, כשהרקע להתרחשות יהיה העולם שבחוץ, מעל המים. ביצוע פוקוס על האובייקט התת ימי יבטיח את שמירת המיקוד עליו בעוד הרקע מטושטש יותר או פחות, על פי נתוני הצמצם,  מרחק הרקע, הפורט שבשימוש וגודל החיישן…
  1.  
  2. צלם כאשר יש התרחשות בשני חלקי התמונה- צילום כאשר יש התרחשות בשני חלקי התמונה יבטיח תמונה מעניינת יותר. התרחשות מתחת למים יכולה להיות צולל, דג, טופוגרפיה מיוחדת או אפילו צומח תת ימי צבעוני ומעניין בעוד שהתרחשות בחלקו העליון של הפריים יכולה להיות שקיעה/זריחה, עננים, הרים, ציפורים, סירה וכו'…תמונת חצי חצי. מדוזה וגולש. התרחשות בשני חצאי התמונה.
  3. צלם באמצע היום, כאשר השמש מעליך- צילום באמצע היום, יבטיח שכמות מקסימאלית של אור תחדור את פני המים ותאיר את הנושא אשר מתחת למים. פני המים מתנהגים כמראה (ראה: "החזרה גמורה" הנגזרת מ"חוק סנל") כאשר קרני השמש פוגעות בהן בזווית חדה מידי (תחילת היום וסוף היום). באמצע היום קרני השמש חודרות בצורה טובה יותר ומאפשרות לחשוף את התמונה כראוי. כדאי למקם את השמש מעט מאחוריך, כדי להמנע מתופעת פלייר (בוהק) או השתקפות אור בפורט/עדשה, אך יש לשים לב שהצל שלך או של המצלמה לא מסתיר את הנושא או נכנס לפריים. בנוסף, צילום מול השמש עלול לגרום לירידת ניגודיות (קונטראסט) בתמונה ומקשה על קבלת חשיפה נכונה בשני חלקי התמונה בשל הבדלים גדולים מידי בין חלקו העליון והבהיר של הפריים לבין חלקו התחתון והפחות מואר.תמונת חצי חצי של טיפוס מתוך המים, בתוך מערה, כשפלאשים בעוצמה שונה מאירים את החלק העליון והתחתון
  4. מדוד את החשיפה לפי החלק העליון של התמונה- על מנת לא לשרוף את החלקים הבהירים בתמונה, כדאי למדוד את החשיפה מהחלק העליון (הבהיר) של התמונה, ובמידת הצורך, לנסות להבהיר צללים בחלקה התחתון בעיבוד (בדר"כ במחיר של גרעיניות/רעש דיגיטאלי בחלקים המובהרים).

  5. השתמש בפלאשים על מנת להאיר את החלק התחתון- אם הנושא או זווית השמש מצריכים שימוש בתאורה מלאכותית, מדוד חשיפה מחלקה העליון של התמונה (כמו בסעיף -9-) וכוון את הפלאשים כלפי מטה (מתחת למים) כדי שיאירו את הנושא. כמובן שבשיטה זו תחום ההארה מוגבל למטרים ספורים מהמצלמה, ע"פ עוצמת הפלאשים.תמונת חצי חצי של קרפיונים במדגה מתועש. מדידת אור מהחלק העליון ושימוש בפלאש לחלק התחתון

וטיפ בונוס: (הבטחתי 10 וחצי טיפים לא?)

טיפות על פורט העדשה

המנע מטיפות מים על  הפורט/עדשה- אחת מהבעיות הגדולות ביותר בצילום חצי-חצי וצילום בכלל כשהמצלמה בתוך מארז (למשל בצילום גלישה מהמים) הן טיפות המים בתמונה. טיפות מים יכולות להרוס תמונה מצויינת אם הן במקום הלא נכון… כאשר במקרים מסויימים, ניתן להסירם בעריכה.

יש שיטות שונות ומגוונות לצמצום ומניעת הצטברות טיפות מים על הפורט/עדשה. אשתף אתכם בכמה שאני מצאתי כיעילות.

  • השיטה בה אני משתמש היא יריקה (מצטער, לא הכנתי אתכם לזה…) עסיסית על הפורט ומריחה סיבובית של הרוק על כל הפורט. לאחר מכן אני טובל את המארז במים ומוציא אותו שניות אחדות לפני הצילום. בצורה זו, יש כמה שניות של פורט ללא טיפות, לפני הסדקות שכבת המים על הפורט.
  • יש כאלו שמעדיפים להשתמש בסבון לתינוקות או בספריי למניעת אדים במקום רוק (בטח בנות…) כי לא נעים לירוק על המצלמה בפרהסיה… ושאר הפרוצדורה של הטבילה וההוצאה לפני הצילום כמו קודם.
  • שיטה מעניינת נוספת היא החזקה של ספוג רחצה בכיס המאזן וברגע שרוצים לבצע תמונת חצי-חצי, מרימים את המצלמה מעל המים (עלול להיות די כבד במארזי SLR עם פלאשים…) סחיטת הספוג באגרוף וניגוב וייבוש הפורט ממים. לאחר מכן, הכנסת המארז והפורט למים תוך הקפדה שלא להרטיב את חלקו העליון של הפורט.
  • פורט מזכוכית רגיש פחות להיווצרות טיפות מים עליו ולכן עדיף לשימוש בצילום חצי-חצי. על כל פנים, רוב הפורטים הקיימים עשויים אקריליק (סוג של פלסטיק) ולכן רגישים יותר לתופעה. אם אתם יודעים מראש שאתם מצלמים בסביבה חצי רטובה, כדאי לשקול לרכוש פורט זכוכית.המנעות מטיפות על פורט העדשה
לסיכום: על מנת לצלם תמונת חצי חצי מוצלחת עלינו לצלם בעדשה הרחבה ביותר אשר בנמצא (עדיף באורך מוקד של 24 מ"מ או פחות), בצמצם הסגור ביותר האפשרי מבחינת הסיטואציה (תוך פיצוי במהירות וברגישות), במצלמה עם חיישן בגודל בינוני (קומפקטית מתקדמת או SLR APS-C), לשמור על השמש מעלינו ומאחורינו או להשתמש בפלאשים על מנת להאיר את הסצינה שמתחת למים, להמנע מטיפות מים על הפורט הגדול שלנו, למקד על הנושא אשר נמצא מתחת למים השקטים וכמובן, למצוא סיטואציה מעניינת לצילום, מתחת למים ומעליהם… קל נכון?

זהו להפעם…

אני מקווה שמצאתם את הפוסט הזה מעניין ומעשיר ושהוא יעזור לכם להפיק יותר מהציוד שברשותכם.

מוזמנים להגיב, לשאול להעיר ולהאיר!

*תודה ליהב אש על העזרה והתמונה היפה!

חגי

13 Responses

  1. אורי מגנוס

    היי חגי
    אחד הפוסטים המעניינים ביותר, אולי בגלל שאני אוהב מאוד את סוג הצילום חצי חצי.
    כמה שאלות:
    1. איך אני מודד את האור מהחלק העליון ומתפקס על החלק התחתון??
    2. עם הניקון D300S היית עולה את הISO 320 בתמונה מסוג זה ?
    3.התמונה של רשת הדייגים חבל על הזמן!!!! (צולם עם העדשת פיש?)

    • חגי נתיב

      היי אורי,
      תודה!
      1-במארז תת ימי, ובצילום כזה בפרט, מומלץ לעבוד במצב ידני, M. יש שיטות רבות למדידת אור מחלק אחד ופוקוס בחלק אחר. אני אנסה לפרט אחת, אני מקוה שתמצא אותה נוחה. אתה יכול לכוון את המצלמה לשמים ולראות מה נתוני החשיפה שמתקבלים כשמד האור על -0-. תקבע את הנתונים האלה במצלמה. עכשיו לא משנה לאן תכוון את המצלמה, החשיפה תישאר זהה, לפי החלק העליון. את נקודת הפוקוס תקבע על החלק התחתון, או על האובייקט אותו אתה רוצה בפוקוס, והנה לך מדידה מהחלק העליון ופוקוס מהחלק התחתון.
      2- הייתי עולה גם ל-640 ול-1000 ISO אם צריך.
      3- כל התמונות בפוסט זה צולמו עם עדשת פישאיי 10.5 מ"מ.

  2. אורי מגנוס

    תודה חגי!
    מחכה ליישם את הידע.

  3. אורי מגנוס

    היי חגי
    אני חוזר שוב ושוב לפוסט שלך…
    ממש מעניין!!!
    נראה לי שהגיע הזמן שארחוש איזה עדשה רחבה…

    • חגי נתיב

      שלום אורי! עדשה רחבה תיתן לך גם פיתרון מושלם לצילום מטווח קרוב, יעני, צילום גולשים מתוך המים.
      שמח שהפוסט מדבר אליך.

  4. yakos

    אהלן חגי, אהבתי מאוד את המאמר והתמונות שלך מדהימות. רציתי לדעתם אם זה יהיה אפשרי לצלם חצי-חצי עם GoPro Hero 4 Silver?
    שוטטתי קצת בהגדרות וראיתי שניתן להגדיר ISO Limit ו-Compensation אך אני לא מבין גדול בצילום ואולי אני אזדקק להכוונה. דבר נוסף שחובה כנראה הוא הפורט בעצם? האם יש אחד לGoPro ובמחיר שפוי? ראיתי שאפשר גם להכין אחד במדריך מיוטיוב.
    אשמח לשמוע את דעתך, תודה ושבוע טוב.

    • חגי נתיב

      תודה לך!
      ניתן לצלם תמונות חצי חצי עם גופרו בקלות בתנאי שיש פורט כיפתי שלא מאפשר כניסת מים בים המצלמה לעדשת הפורט.
      יש מספר דגמים שניתן להשיג באיביי מיצרנים שונים ויש כאלו המכינים בארץ ובטח ישמחו למכור לך.
      כנס לקבוצה של גופרו ישראל בפייסבוק ותמצא שם מידע נוסף.
      לדעתי ברגע שמרכיבים את הפורט, לפחות זה מתוצרת עצמית, זה מגביל אותך לעומק רדוד מאוד של צלילה, אחרת יחדרו מים בין הפורט למארז המצלמה.

      יש גם פתרונות יקרים…

  5. צילום בחצר

    אנחנו צלמים חובבנים ומעולם לא חשבנו על צילומים מתחת למים, כתבה מעולה שעושה הרבה חשק 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.